YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy.
Voit osallistua keskusteluun myös rekisteröitymättä.
  Hehkutin:
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy

Sivu: 1 2 3 ... 18
Vihdoin ja viimein: Beatles-ketju (Luettu 5020 kertaa)
sunpie
Vieras

Vihdoin ja viimein: Beatles-ketju
01.10.05 - 22:14:25
Varoita moderaattoria | Lainaa 
Olisihan se pitänyt arvata, että minä sen loppujen lopuksi käynnistän, sen mistä on puhuttu. Ihan sama, vaikka moneen moneen otteeseen olen luullut irtautuvani tästä palsta-addiktiosta, ehkä on syytä tunnustaa ettei siitä mihinkään pääse. Hymiö

Ensimmäisessä tekstissäni tälle palstalle joskus vuonna miekka ja lähetys (lue: 2004) nimitin Eppuja tilapäisessä mielenhäiriössä Suomen Beatlesiksi. Eivät he sitä ole, mutta paremmin se sopii kuin Suomen Rolling Stones. Epuilla on se yhteinen puoli "Piileksien" (huom. Tievie) kanssa, että heidän biisejään osataan ihan oikeasti laulaa, riippumatta siitä onko bändin fani vai ei. Ihan niin kuin minä osaan laulaa ELO:n biisejä, mutta sen bändin suhteen olenkin joskus liipannut läheltä sitä faniutta.

Miksi Beatlesin biisit osataan? No totta kai ne on kuultu biljoonaan kertaan miljoonana eri versiona, mutta... Jotain ihan erityistä niissä sävelmissä on. Jotain minkä osaa sanoiksikin muotoilla: sävelmät ovat niin selkeitä, että lapsikin osaa ne laulaa. Kun melodia on mennyt kaaliin, on helppo lisätä siihen sanat päälle, kunhan vain tajuaa jotain enkun ääntämisestä - ja miksei tajuaisi, onhan enkkua nykyään ihan joka paikassa. (Hox: Beatles oli myös eka bändi, joka koskaan laittoi biisinsanoja levynkanteen. Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band.) Kummallista on sekin, että sama ominaisuus - kyky luoda selkeitä sävellyksiä - koski kaikkia jäseniä: Paulia, Johnia, jopa Georgea ja Ringoa! Ei mikään ihan jokapäiväinen piirre. Mietitäänpä uudempia arvossa pidettyjä bändejä: kuka osaa hyräillä Radioheadia tai Smashing Pumpkinsia? Hupsista.

Beatlesin tekee jännäksi yhtälöksi myös se, miten erilaisiksi - musiikkimielessä ja muutenkin - neljä jäsentä lopulta osoittautuivat. Paulista tuli v:n 1967 jälkeen enemmän tai vähemmän viihdepoppailija, joka tosin tänä päivänä on ennalta-arvaamattoman vahvassa vedossa - miettikää nyt, se onpi ensi vuonna "sixty-four"! Lennonista tuli kokonaisen sukupolven ideologinen esikuva, psykedeelikko, bed-in-hahmo ja sokerihuurrettu kommunisti. Harrison liikahti monen mielestä liian pitkälle itään päin, ja meitsin kaltainen itäfriikki voi vain miettiä, kuinka itseensä kääntynyt läntinen kulttuuri olisi ilman Zoozia. (Rest in peace, J & G!) Ringo taas, no sehän on Ringo, se mutkaton, muusikoiden diggaama heppuli, jonka kanssa Akulla on muutakin yhteistä kuin eräs tietty biisi (ja se että menin verranneeksi Ringon ja Akun bändejä toisiinsa, hih). En minä rumpujensoiton teoriasta mitään ymmärrä, muuta kuin että Ringossa ja Akussa on soittajina samaa: teknis-teoreettinen näkökulma ei päde - bändin komppiosasto pelittää kympillä.

No joo, pitkänpuoleisia sepustuksia, mutta mitäs sitä muutakaan näin erityisestä bändistä. Omalta osaltani vielä lisään, että Lennon on minulle se ykkös-Beatle, menin miettimään vastikään omia musikantti-esikuviani ja kyllä se Lennoni siellä yhdessä Wilsonin ja Lynnen kanssa aina luuraa. Jos kakkonen nimitetään - kukapa estää? - se on Harrison, ihminen, joka uskalsi höpsähtää ja uskalsi antaa sen vaikuttaa musiikkiin, joka on vielä vuosikausia Beatlesin jälkeenkin hienoa.

No, tämäpäs nyt aloitukseksi. Muiden beatleaanikkojen vuoro on seuraavaksi. C'mon ketchup! Juustoinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Raija
Vara-Martti
Poissa

Poliisi pamputtaa!

Tampesteri
Sukupuoli: female
Re: Vihdoin ja viimein: Beatles-ketju
Vastaus #1 - 01.10.05 - 23:43:08
Minulle Beatles on se lapsuuteni ensimmäinen kosketus musiikkiin.
Kuten Sunpie mainitsi fani tai ei Beatles biisejä on helppo ja mukava laulaa.
Itse ällistytin humppaan orientoitunutta kotiväkeäni hoilottamalla Lontoonkielisiä viisuja häkkisängystä käsin, tosin radion pauhatessa niitä vierelläni.

Jo sangen nuorella iällä hankin melko kattavan kokoelman Beatlesin levyjä ja niitä sitten veivasin  Philipsin putkiradion levysoittimella lukemattomia kertoja.
Valitettavasti äitini suoritti ns. imperiumin vastaiskun ja hävitti lähes kaikki ulkomaalaiset vinyylini kun lähdin Helsinkiin opiskelemaan.
En ole hankkinut Beatlesin tuotantoa koskaan uudelleen, ilmeisesti biisit täyttivät paikkansa, eivätkä ne koskaan ole poistuneet kovalevyltä.

Ehkä merkittävin syy miksi en niin aktiivisti Beatles musiikkia elämääni etsi on toisessa topikissa mainittu innostukseni elävään musiikkiin.
Ei bändin hajoaminen tai loppuminen tietenkään poista bändiä maailmani kartalta, mutta kuitenkin tieto etten ikinä näe bändiltä keikkaa latistaa hieman faniuden aktiviteettiä.

Yhtä kaikki Beatles on minulle rokkiurani selkeä peruskallio, tuttuakin tutumpi ja edelleen rakas.

Eput ovat kuitenkin vieneet ykkössijan joskus -7? ja heidän kohdallaan en usko faniuden sammuvan vaikka bändin toiminta ajettaisiin alas.
Siirry sivun alkuun

Kirjoitin muille siitä,
kuinka sulle kaikki tuo
yhä vain sanomatta on
Näytä profiili   IP on kirjattu
Willa
Vara-Martti
Poissa

Vastaus #2 - 02.10.05 - 08:31:02
Jee jee jee, sunpie! (Ja tähän ehdottomasti kolme jeetä).

Tuollaisen sunpien kaltaiseen analyysiin en nopsaan kykene. Itse asiassa mitä enemmän vuosia vierii sitä enemmän tulee sellainen tunne että Beatles on bändi joka pakenee kaikkia määrittelyitä ja analyyseja; se on ikään kuin sellainen liukumo, joka tietystä katsantokulmasta näyttää x:ltä ja sitten toisesta y:ltä. Sama pätee bändin jäseniin. Nuorempana itsellänikin oli vähän sunpien tapaan (tosin eri lailla painotettuna) kovinkin selvä oma käsitys siitä millaisia beatlet olivat ja mikä oli itse kunkin rooli bändissä, mutta vuosien myötä tuo pakka on sotkeutunut.

Sitä mieltä kuitenkin olen että McCartney on loppujen lopuksi kaikkein kiehtovin ja ristiriitaisin beatle, vaikka pintatasolla on ehkä se "helpoin".  
Siirry sivun alkuun

Willa
Vara-Martti
Poissa

Vastaus #3 - 07.10.05 - 06:18:48
Tämän hienon aiheen elävöittämiseksi listaan tähän noin kymmenen  itselleni tärkeintä Beatles-biisiä (ei siis hienointa/parhainta;  sellainen hyvä/huono -jako on alkanut tuntua yhä merkityksettömämmältä, jopa vastenmieliseltä,  elämässä yleensäkin)

Nämä on muistinmukaisessa aikajärjestyksessä suunnilleen

* This Boy
* Ticket to Ride
* Yes It Is
* In My Life
* For No One
* Fixing a Hole
* Helter Skelter
* Because
* Old Brown Shoe
* Across the Universe (WWF:n hyväntekeväisyyslevyllä oleva versio, kuorruttamattompi ja herkempi kuin Spectorin tuottama versio)

Noita näyttikin tulevan jopa tasan kymmenen. Ovat enemmän Lennonin biisejä, mikä ei johdu siitä että enemmän Lennonia arvostaisin, vaan lähinnä kai siitä että Lennonin lauluääni ja -tyyli ovat niin mielettömän upeita, sellaisia brittiläisen vinoja kuin esim. toinen ikisuosikki Ray Davies.

Mutta jos soolobiiseistä pitäisi yksi valita, niin niistä ottaisin McCartneyn ekalla soololla olevan Maybe I'm Amazed, se on kertakaikkisen hieno.

Radio Helsinki muuten soittaa yllättävän paljon McCartneyn tuoretta levyä ja se kuulostaa (levy siis) yllättävän  hyvältä, rennommalta ja rullaavammalta kuin monet aiemmat McCartneyn soolotuotokset.  

Harrison-biisinä minulla on tuolla omalla listalla tuo aika tuntematon kenkäbiisi eikä kitaranitketys tai Frank Sinatra -biisiHymiö. Jotenkin vain Old Brown Shoe on sellainen rockaava ja rullaava juttu - monissa Harrisonin biiseissä minulla on sellainen ongelma (ja nyt Kupla saa tappaa minut) että ne on jotenkin pakotetun oloisia ja ehkä vähän kuivia. Harrison on/oli kylläkin muuten ehdottomasti tyylikkäin beatle.

Siirry sivun alkuun

« Viimeksi muokattu: 07.10.05 - 06:47:00 Kirjoittaja Willa »  
sunpie
Vieras

Vastaus #4 - 07.10.05 - 13:39:47
Minäkinpä listaan ja aikajärjestyksessäpä hyvinkin. Mutta nämä eivät varmasti jää kymmeneen!
If I Needed Someone
Rain
Eleanor Rigby
Here, There and Everywhere
She Said She Said
And Your Bird Can Sing
Tomorrow Never Knows
Strawberry Fields Forever
Lucy in the Sky with Diamonds
Being for the Benefit of Mr. Kite!
All You Need Is Love
Magical Mystery Tour
The Fool on the Hill
Blue Jay Way
Julia
Martha, My Dear
Only a Northern Song
Sun King
Because

sekä Across the Universe (ehdottomasti Spector-versio!)
Silmänisku
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Willa
Vara-Martti
Poissa

Vastaus #5 - 07.10.05 - 17:30:18
Olihan meillä sunpien kanssa samojakin biisejä listoilla, mukavaa. En kyllä ollenkaan voi tajuta miten kukaan voi pitää siitä kuorrutetummasta Across the Universesta enemmän kun se yksinkertaisempi versio on niin kaunis... mutta ehkä syy on sama kuin se että sinähän diggaat ELOa ym. kuorrutettua.

Mutta kun sunpien listan luin niin tajusin että kyllä minä sen omani liian kiireellä tein (ajattelin että sillä tavalla tulee aidoin versio) kun sieltä jäi pois maailmankaikkeuden kaikkien aikojen paras single eli Strawberry Fields Forever/Penny Lane. Molemmat puolet pitää olla tuolla tärkeimmät -listalla mukana.
Siirry sivun alkuun

sunpie
Vieras

Vastaus #6 - 07.10.05 - 18:49:39
WillaS   kirjoitti 07.10.05 - 17:30:18:
En kyllä ollenkaan voi tajuta miten kukaan voi pitää siitä kuorrutetummasta Across the Universesta enemmän kun se yksinkertaisempi versio on niin kaunis... mutta ehkä syy on sama kuin se että sinähän diggaat ELOa ym. kuorrutettua

Hih. Hassu olet. Minulle "alkuperäinen" versio Across the Universesta oli olevinaan se "kuorrutettu" (koska eihän meikäläinen 70-80-90-lukujen lapsi mistään WWF-versioista tiennyt). Kun olen sitä kuunnellut ainoana, olen nimenomaan sen rekisteröinyt mieleeni harvinaisen kauniina. "WWF" myöhemmin kuultuna sai minulta arvosanan "pahasti puutteellinen". Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Kupla
Vara-Martti
Poissa

This world won't
forget about you

Turku
Sukupuoli: male
Vastaus #7 - 10.10.05 - 02:12:05
I want to tell you, my head is filled with things to say... Mistäköhän tässä aloittaisi? The Beatles on kuitenkin niin tärkeä ja - uskaltaisinko sanoa läheinen - asia, että jo pelkästään siitä puhumisen aloittaminen on vaikeata, koska mitä tahansa siitä sanookin, tuntuu aina että jotain oleellista jää puuttumaan, niin kuin jää tästäkin kirjoituksesta.

Luin joskus jonkun sanoneen hienosti, että "The Beatles not only changed the world, they changed my life as well". Samoin kävi minulle; siinä teini-iän kynnyksellä minun tajuntani räjäytti isän levyhyllystä salaa nappaamani Revolver ja Imagine -albumit. Jollain tavalla silloin erkanin "massasta". (Tiemme massan kanssa lienevät sittemmin yhtyneet, mutta kuitenkin.) Kaiken hyvän musiikin olen joka tapauksessa löytänyt Beatlesin kautta.

Edelliset kirjoittajat ovat jo mielestäni kiteyttäneet hyvin Beatlesin merkityksen yleisellä tasolla. Beatles on kiistatta osa (ainakin) länsimaista kulttuuria, sen osoittavat vaikkapa niinkin kornit asiat kuin että yhtyeen musiikkia kuulee varsin usein tavaratalojen kaiuttimista taustamusiikkina tai että lähes mikä tahansa uuden tähdenlennon saavutuksia verrataan lähes poikkeuksetta Beatlesiin. Ja enköhän jälleen parin viikon päästä rauhanmarssilla kuule Lennonin Imaginen kajahtavan yhtenä suosituimmista rauhanhymenistä. Hymiö

Beatles ei keksinyt rockmusiikkia, eikä edes popmusiikkia, kuten joskus kuulee väitettävän. Kuitenkin bändin merkitys näiden molempien kehitykseen oli niin suuri, että on vaikea kuvitella millaista musiikkia tänään soitettaisiin, jos Beatlesia ei koskaan olisi ollut. Beatlesin vaikutus bändien muodostamiseen, biisien tekemiseen, studiotekniikan hyödyntämiseen ja ylipäänsä koko populaarimusiikin kehitykseen on niin suuri, että sitä eivät pysty kiistämään edes ne, joiden mielestä Beatles on maaimankaikkeuden yliarvostetuin bändi. Iki-inhokkini, REM-yhyeen Michael Stipe täräytti joskus, että hänelle "Beatles on hissimusiikkia". Muun muassa hissimusiikkiahan Beatles on toki ollut jo pitkään, mutta (siteeraan muuatta 90-luvun puolivälin lehtijuttua) "ilman Beatlesia Stipekin kävelisi yhä portaita". Silmänisku

Mikä sitten tekee Beatlesista niin hyvän? Tämä on vaikea kysymys, koska en edes väitä pystyväni suhtautumaan siihen  objektiivisesti. Minun mielestäni Beatles edustaa kumminkin täydellistä musiikkia, mikäli sellaista voi olla olemassakaan. Annan anteeksi Paulin ällöttävät obladit ja maxwell's silver hammerit, Johnin revolution 9:t, Ringon pakolliset täytebiisit vuoteen 1966 asti, ja jopa Georgen hieman töksähtävät yritelmät ensimmäisillä levyillä. Beatlesin musiikki on kuitenkin sellainen aarrearkku, josta pystyy ammentamaan yhä uudelleen ja uudelleen uusia asioita. Sellaisia sävelkulkuja, joita ei ole ymmärtänyt, ennen kuin ne ovat alkaneet soida päässä täysin yllättävissä paikoissa tai oudoissa tilanteissa, upeita tekstipätkiä, joiden neroutta ei ole aiemmin tajunnut tai sellaista soundia tai jippoa, jonka kuulee jonkin nykyajan artistin kopioivan. Tällaisia "heureka!" -tapauksia on sattunut omalle kohdalleni lukemattomia kertoja ja aina silloin kun on luullut ammentaneensa yhtyeen tuotannosta jo kaiken mahdollisen, kokee jonkin uuden ja järisyttävän jutun ja kas, jälleen uusi näkökulma yhtyeen musiikkiin on löytynyt!

Beatlesia tarkasteltaessa täytyy muistaa, että vaikka bändi muistetaankin - kuten on oikein ja kohtuullista - musiikistaan, oli se myös paljon muutakin. En koskaan lakkaa ihmettelemästä sitä määrää luovia asioita, joita nuo neljä liverpoolilaisveikkoa saivat aikaan vajaassa kahdeksassa vuodessa. Musiikkihan oli vain osa sitä tuotosta, jonka he tekivät 1960-luvulla, saatikka sen jälken. En viitsi alkaa tässä luettelemaan kaikkea sitä materiaalia, jonka Beatlesit tuolloin yksin tai yhdessä saivat ulos, netissä on monia sivuja, joissa nuo asiat ovat tarkkaan dokumetoituina. Toteanpa vain, että kahdeksan vuotta on lyhyt aika, kun oikeasti alkaa asiaa ajatella.

Beatles-diggailuni alkoi siis 90-luvun taitteessa Revolverista (joka on yhä mielestäni Beatlesin paras levy) ja Lennonin Imaginesta, mutta George Harrison on minulle kuitenkin se kaikkein rakkain beatle. Väitän, että lopulta George oli kaikkein "rehellisin" yhtyeen jäsenistä, ja tällä tarkoitan nimenomaan rehellisyyttä itseään kohtaan. Edes Lennon ei koskaan pystynyt tekemään niin itsereflektoivaa musiikkia kuin George. (Vertailkaapa vaikka Georgen "Love You To:ta ja Johnin I'm Only Sleeping -kappaletta Revolverilta. Olkoonkin niin, että Georgen biisi on hengellisempi, siinäkin on silti Lennonin lauluun verrattuna paljon enemmän sellaisia elementtejä, mitä minä musiikissa arvostan.) Tämä ei tietenkään missään nimessä vähennä Lennonin arvoa, ainakaan minun silmissäni. Paul taas on täydellinen popkappaleiden tekijä, eikä hänen soolouransakaan ole niin kuraa kuin usein kuulee väitettävän. Kuuntelin juuri äsken herran uusinta levyä ja täytyy sanoa, että "vanha banjosilmä" on tuntunut löytäneen pitkästä aikaa taas melodiantajunsa. Ringon ansioista sunpie jo sanoikin tyhjentävästi. Olen niistä täysin samaa mieltä.

Ajattelin tämän viestin loppuun listata myös muutamia sellaisia Beatles-kappaleita, jotka ovat olleet minulle jostain syystä tärkeitä. Itse asiassa tällainen jaottelu onkin paljon mukavampi tehdä kuin se iänikuinen "mielestäni parhaimmat biisit" -listaus. Hymiö (No, toisaalta joskus voisi sellaisenkin tehdä huvikseen Silmänisku)

- All You Need Is Love (Kuulin tämän joskus jossain leffassa ja sen jälkeen menin ostamaan ensimmäisen varsinaisen Beatles-levyni. Sen jälkeen hankinkin loput aika nopeasti. Tämä on eka biisi, joka kolahti)

- Run For Your Life (Ensimmäinen sellainen biisi, jonka kuullessani oli pakko saada kuulla kappale uudestaan kerta kerran jälkeen)

- No Reply (Oikeastaan samat sanat kuin edellisestä, mutta astetta vaimeammin)

- Here There And Everywhere (Muistoja monista kauniista ihmisistä)

- Rain (Täydellinen soundi)

- Paperback Writer (Ks. ed.)

- Your Mother Should Know (Tästä saan makuja ja tuoksuja myöten tarkan muistikuvan erääseen kevätaamuun)

- It Won't Be Long (Tätä biisiä veivattiin kaverin kanssa kahdella kitaralla lukioikäisinä hyvin paljon)

- I'm Only Sleeping (Tällä biisillä aiheutimme edellisessä kohdassa mainitun kaverin kanssa varmaankin eräänkin turkulaisen kitarakaupan henkilökunnalle hermoromahduksen)

- Mother Nature's Son (Ehkäpä ensimmäinen Beatles-kappale, jonka opin soittamaan kitaralla nuotilleen alkuperäiselle versiolle uskollisena)

----------

Lisäys: Huomaan, että paljon sanottavaa jäi sanomatta, mutta taidan säästää jotain myös seuraaviin viesteihin. Hymiö
Siirry sivun alkuun

« Viimeksi muokattu: 10.10.05 - 02:51:35 Kirjoittaja Kupla »  

What's the point of being sane when the entire world is completely mad?
- Victor Meldrew
Willa
Vara-Martti
Poissa

Vastaus #8 - 10.10.05 - 08:11:29
Kupla   kirjoitti 10.10.05 - 02:12:05:
[i] The Beatles on kuitenkin niin tärkeä ja - uskaltaisinko sanoa läheinen - asia, että jo pelkästään siitä puhumisen aloittaminen on vaikeata.

...

Väitän, että lopulta George oli kaikkein "rehellisin" yhtyeen jäsenistä, ja tällä tarkoitan nimenomaan rehellisyyttä itseään kohtaan.

Minä en pysty puhumaan Beatleseista  (enkä oikein Epuistakaan enkä muistakaan tärkeistä musiikkijutuista) oikeastaan ollenkaan. Jotenkin nuo tärkeät asiat tulee aina sanottua jotenkin väärin, joten tuntuu paremmalta olla sanomatta mitään.  Kirjoittaminen sujuu hieman paremmin.

Siinä aiemmassa viestissä kirjoitin Harrisonin "tyylikkyydestä". Siinä ajoin itse asiassa takaa aika pitkälle samaa asiaa kuin Kupla "rehellisyydellä", siis sellaista tietynlaista suoraselkäisyyttä ja integriteettiä. En siis ulkoista tyylikkyyttä. Tuon Kuplan rehellisyysnäkökulman jaan. Harrison ei myöskään ollut selittelijä.

Ehkä se Harrisonin musiikkikin vielä paremmin aukenee ja "The Inner Light" löytyy.
Siirry sivun alkuun

Kupla
Vara-Martti
Poissa

This world won't
forget about you

Turku
Vastaus #9 - 10.10.05 - 16:22:23
En ole oikeastaan koskaan pystynyt mieltämään Beatlesin jäsenten soolouria erillisesksi jutuksi bändistä, vaan minulle ne ovat luonnollista jatkumoa siitä kun he lopettivat musiikinteon yhdessä neljän ihmisen kokoonpanona. Ehkä tällainen ajattelu on väärin, eikä tee oikeutta soolourilla julkaistulle musiikille, mutta minä en oikein kykene ajattelemaan toisin.

Jos yrittää oikein miettimällä miettiä pelkästään Beatlesin tekemää musiikkia vuosina 1962-70, niin ehkä Lennonin musiikillinen tuotanto oli kokonaisuudessaan parempaa kuin Harrisonin, mutta soolourat mukaanlukien Georgen tekemä musiikki ylittää kolmen muun saavutukset.  8)  Oletko Willa tutustunut Georgen soololevyihin? Ehkä hänen musiikkinsa aukenisi sitä kautta?

(Hehheh, George Harrison on kyllä missä tahansa keskustelussa aina minun keppihevoseni ja huomaamattani yritän aina värvätä uusia Harrison-fanaatikkoja Silmänisku)
Siirry sivun alkuun

- Victor Meldrew
sunpie
Vieras

Vastaus #10 - 10.10.05 - 19:08:37
Kupla   kirjoitti 10.10.05 - 02:12:05:
Beatlesin musiikki on kuitenkin sellainen aarrearkku, josta pystyy ammentamaan yhä uudelleen ja uudelleen uusia asioita.
Tällaisia "heureka!" -tapauksia on sattunut omalle kohdalleni lukemattomia kertoja
En koskaan lakkaa ihmettelemästä sitä määrää luovia asioita, joita nuo neljä liverpoolilaisveikkoa saivat aikaan vajaassa kahdeksassa vuodessa.

Tuohon listasin Kuplan tekstistä sellaisia lauselmia, jotka nimenomaan minullakin täsmäävät ja pitävät sitä ainaista mielenkiintoa yllä.
Lisäksi, tällaista kirjoittelin vastikään eräälle toiselle nettipalstalle: Beatlesin kuuntelu ei joskus innosta ajatuksena, mutta aina kun sitä kuuntelee, jotkut biisit kuulostavat ihan mielettömän hyvältä. Se on jännä kyllä.

Lainaus:
Your Mother Should Know (Tästä saan makuja ja tuoksuja myöten tarkan muistikuvan erääseen kevätaamuun)

Tämäkin on jännä! Minulla on täsmälleen samoin, mutta eri biisin yhteydessä: Martha My Dear! Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Kupla
Vara-Martti
Poissa

This world won't
forget about you

Turku
Vastaus #11 - 25.10.05 - 11:48:39
Täytyy nostaa tätä ketjua taas ylös kun satuin huomaamaan maanantain 24.10.05 Hesarin Nightwish-jutussa Beatlesiakin käsiteltävän. Jutussahan Jussi Ahlroth yritti vetää yhtäläisyyttä tämän Nightwishin ex-solistin aviomiehen ja Yoko Onon välille jonkin sorttisena bändin hajoittajana. Nightwishin tilanteesta en tiedä juurikaan mitään, mutta Beatlesin hajoamista en ole oikein koskaan osannut laittaa Yokon syyksi.

Hesarin toimittajahan käytti jutussaan lausetta  "yleisesti ollaan sitä mieltä, että..." Mitä mieltä te muut Beatleshöperöt olette Yokon roolista Beatlesin hajoamisessa?

Minun mielestäni Yoko Ono saattoi olla yksi niistä korsista, jotka vaikuttivat kamelin selän katkeamiseen, mutta ei ainut, eikä suinkaan se kuuluisa viimeinen korsi.
Siirry sivun alkuun

- Victor Meldrew
Raija
Vara-Martti
Poissa

Poliisi pamputtaa!

Tampesteri
Sukupuoli: female
Vastaus #12 - 25.10.05 - 23:56:55
Johnin "omistautuminen" Yokolle saattoi olla yksi merkittävä tekijä Beeatlejen henkiselle erkaantumiselle mistä sitten pikkuhiljaa varmaankin seurasi hajomisprosessi.
No totuushan on, että kun luova  (no kuka tahansa) ihminen kohtaa elämänsä rakkauden sen vaikutukset ovat hyvin dramaattiset.
Ehkä Yoko täytti Johnin elämässä jotain johon Beatles oli aiemmin ollut vastaus, tässä tilanteessa konflikti yhtyeen ja Yokon välillä oli valmis.
-Vähän niinkuin Beatlet olisivat olleet mustiksia siitä, että Yoko tuli Johnin elämässä tärkeäksi.

Ja tuota ei tarvitse yrittää ymmärtää, ellei se heti avaudu.
Siirry sivun alkuun

Kirjoitin muille siitä,
kuinka sulle kaikki tuo
yhä vain sanomatta on
sunpie
Vieras

Vastaus #13 - 26.10.05 - 02:24:51
Kupla   kirjoitti 25.10.05 - 11:48:39:
Minun mielestäni Yoko Ono saattoi olla yksi niistä korsista, jotka vaikuttivat kamelin selän katkeamiseen, mutta ei ainut, eikä suinkaan se kuuluisa viimeinen korsi.

Veit jalat suustani!
Nightwishin vertaaminen edes asetelmallisesti Beatlesiin on kyllä jo naurettavan pateettista.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Willa
Vara-Martti
Poissa

Vastaus #14 - 26.10.05 - 16:06:28
Lennonin omin sanoin (vuoden 1980 The Playboy Interviews -kirjasta, joka nimestään huolimatta on minusta kiinnostavin ja aidoimman oloinen Lennon-opus, ja erityisen mielenkiintoinen vertailussa 10 vuotta aikaisemmin julkaistuun Rolling Stone -haastattelukirjaan):

"Vuodesta 1965 lähtien etsin ulospääsyä Beatlesista... mutta yksin en kyennyt sitä tekemään... Ja sitten tapasin hänet (Yokon; ensi kertaa v. 1966) ja rakastuin ja ajattelin että tämä on enemmän kuin mikään... Ja hänen myötään vapauduin Beatleseista."

Haastattelussa Lennon palaa jatkuvasti hänelle tuolloin ajankohtaiseen perheteemaan ja toteaa että Yokon tapaaminen oli hänelle "se ensimmäinen kerta kun oikeasti tapasin naisen" (vaikka Lennon oli siis aiemminkin jo naimisissa) ja tämän tapaamisen myötä oli aika jättää "kaverijengi" taakse. Lennon myös pilkkaa Rolling Stoneseja joita jo tuolloin (1980) onniteltiin/ihmeteltiin kun olivat pysyneet kasassa Lennonin sanoin "a hundred and twelve years" ja ennustaa että 80-luvulla ihmetellään miksi tuo "kaverijengi" ei pysty toisistaan irtautumaan. "That (esim. Rolling Stones) is going to be the joke in the future, not a couple singing together, or living and working together."

No tuo ennustus ei ole ihan toteutunut. Mutta Lennon oma käsitys oli nähdäkseni se että Ono  oli hyvin tärkeä tekijä hänen omassa Beatleseista irtautumisprosessissaan.

Onon julkisen profiilin kehittymistä on muuten ollut mielenkiintoista seurata, kun Beatles(kin) on aihe jota on tullut jo lähes 30 vuotta seurattua. Ennen Lennonin murhaa Ono oli  lähestulkoon yksiselitteisesti "paha noita", jonka ulkonäköä, taidetta ym. pilkattiin. Vähitellen 80-luvulla hänestä tuli sitten "rauhan enkeli", arvostettu taiteilija ym. Tuo ylipositiivinen julkisuuskuva ja sädekehä joka myös Lennonin päälle on asetettu on asia joka kyllä itseäni vaivaa; pariskunnan taiteelliset saavutukset ovat asia erikseen mutta heidän näkemisensä jonkinlaisena "rauhan ja rakkauden ritariparina" ei oikein sovi siihen miten he käytännön tasolla elämäänsä elivät.

Toinen mielenkiintoinen juttu on McCartneyn ja Onon välisen suhteen kehittyminen. 80-luvulla ja vielä 90-luvullahan kait yritettiin jonkinlaista "lähentymistä", mutta tällä hetkellä suhde vaikuttaa melko hyiseltä. Onohan ei saanut esim. kutsua Linda McCartneyn muistotilaisuuteen.

Lennon itse kuitenkin eräässä viimeisimmistä haastatteluistaan sanoi näin: "Elämässäni on ollut kaksi tärkeää kumppania, Paul ja Yoko. Ja minä valitsin heidät molemmat - enkä valinnut huonosti."

Siirry sivun alkuun

Sivu: 1 2 3 ... 18